понеділок, 22 грудня 2014 р.

Конспекти уроків з хімії 11 клас

Тема: Нафта. Склад, властивості нафти.
Мета: З’ясувати склад і особливості одного з природних джерел вуглеводнів – нафти, ознайомити учнів з основними процесами видобутку з нафти вуглеводнів, необхідних у народному господарстві; розвивати логічне мислення, пізнавальний інтерес; виховувати бережливе ставлення до природи.
Обладнання: зразки нафти, колба з водою.
Тип уроку: Ділова гра « Круглий стіл».
Базові поняття: Нафта, корисні копалини, оліїста рідина.
ХІД УРОКУ
І.Організаційний момент
ІІ.Перевірка домашнього завдання
ІІІ.Актуалізація опорних знань
Бесіда
1.Який склад нафти?                                                                                
  2.Опишіть фізичні властивості нафти.                                          


IV.Мотивація навчальної діяльності                                                           
  Учитель повідомляє тему та мету уроку.                                                 
  V.Вивчення нового матеріалу  
                                                                  
   За круглим столом збираються учні: хімік, геолог, географ, еколог.                                          Виступи учасників круглого столу

Хімік. Нафта – масляниста рідина темно-бурого або майже чорного кольору з характерним запахом. Капнемо крапельку нафти у воду. Ви бачите, нафта плаває на поверхні води,  практично нерозчинна у ній. 
                                          
За складом нафта – складна суміш вуглеводнів різної молекулярної маси, головним чином рідких. Звичайно ці вуглеводні парафінові, ароматичні, циклоалкани. Крім вуглеводнів нафта містить оксиген-, сульфур- і нітрогенвмісні сполуки
               
                                
            
Залежно від переважного вмісту вуглеводнів, того чи іншого класу в нафтовій фракції, розрізняють такі основні види нафти:
 -метанова нафта;
-нафтенова нафта;
-змішана нафта.
Також нафту класифікують за фізичними властивостями:
-легка нафта (густина 0,9г/мл)
-важка нафта ( густина більша за 0,9г/мл)
Геолог.Питання про вихідну речовину, з якої утворилася нафта,про процеси нафтоутворення та формування нафти в концентровані поклади,а окремих покладів – у родовища дотепер ще не є остаточно з’ясованим. Існує ряд думок про походження нафти:
1.Органічна теорія
Згідно з цією теорією, нафта утворилася із залишків морських організмів і рослин, що осідали протягом мільйонів років на морське дно.
2.Неорганічна теорія
Автором цієї теорії є Д.І.Менделєєв, відповідно до цієї теорії, нафта могла утворитися з карбідів металів, що знаходилися в надрах Землі, і води, яка просочилася туди.
3.Космічна теорія
За цією теорією, нафта могла утворитися з водню і вуглецю при формуванні нашої планети.
Географ.Основні родовища  зосереджені в Україні у Дніпрово –Донецькому, Прикарпатському, Кримському регіонах. Розвідка нафти в Дніпрово- Донецькому регіоні проводилась в 30-ті роки XX ст., а розробка після Другої світової війни. Найбільша глибина покладу нафтових горизонтів становить близько 5 тис. метрів. Це основний на сьогоднішній день район видобутку нафти в Україні. Важливими в цьому регіоні нафтовими копальнями є: Леляовське, Радгенківське, Каганевське.                                                                                     У Прикарпатському регіоні поклади нафти стали видобувати в примітивний спосіб ще в XIX ст., а промисловим- у другій половині XIX ст. Нафта й газ тут залягають на глибині не більше 150-3000 м. Найбільші родовища в цьому регіоні: Битковсько-Бабчинське, Домінське.                                                                                          Приморсько-Кримський регіон охоплює територію півострова та прилеглої до нього акваторії Чорного моря. У цьому районі залягає 3% нафти від загальної кількості в Україні.
Еколог.Життя людини пов’язане з горінням пальних об’єктів у побуті й промисловості. І, як ми знаємо, все це приводить до забруднення навколишнього середовища. Збільшення кількості вуглекислого газу за рахунок згоряння пальних речовин може призвести й вже призводить до підвищення температури на Землі та в зв’язку з цим – до зміни клімату. Під час горіння зменшується кількість кисню в атмосфері. За підрахунками вчених, якщо так продовжуватиметься, то через 150 років рівень кисню знизиться до критичного. Ми пропонуємо:
-         ощадливо використовувати енергію;
-         витягувати з пального сірку;
-         використовувати альтернативні джерела енергії.    


                   






   
VI.Узагальнення та систематизація знань
     Робота з таблицею «Нафта»
Що я знав (знала) з книжок, TV, інтернет- джерел
Що дізнався (дізналася), на уроці
Про що хочу дізнатися



VII.Домашнє завдання
     § 8 ( с.42), № 8 (с.48), скласти кросворд « Нафта»

VIII.Підсумок уроку







Тема: Явище ізомерії
Мета: Пояснити учням явище ізомерії; ознайомити з міжнародною номенклатурою назв органічних сполук;розвивати вміння складати структурні формули за назвами речовин і давати назви речовинам у відповідності до їх структурних формул;
           виховувати уважність
Обладнання й матеріали: Набори для виготовлення моделей органічних речовин, демонстраційний матеріал з формулами органічних сполук, моделі молекул метану, етану
Базові поняття і терміни: Ізомерія, ізомери, структурні формули, номенклатура UIPAK, замісники
Тип уроку Комбінований

ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
ІІ. Перевірка домашнього завдання
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Бесіда
1.    Назвіть основні положення теорії хімічної будови    О.М. Бутлерова.
2.    Як слід розуміти послідовність сполучення атомів у молекулі?
3.    Назвіть приклади, які характеризують взаємний вплив атомів у молекулі.
4.    Яка формула дає більше інформації про молекулу органічної речовини – молекулярна чи структурна? Відповідь поясніть.
ІV. Вивчення нового матеріалу
1.    Явище ізомерії
Розповідь учителя
Префікс ізо- означає «однаковий». Ізомери мають однаковий склад, але різну будову.
Ізомерія – це явище, при якому речовини однакового складу мають різну просторову будову і, відповідно, властивості.
Розберемо це явище на прикладах. Перший представник алканів – метан (СН4). Структурна формула:

 ‌‌Виходячи  з валентності Карбону і Гідрогену, атоми у цій молекулі не можуть бути розташовані по іншому, тобто ізомерів у метану немає.
Розглянемо етан:

Як би ми не повертали молекулу, нового розташування атомів у молекулі не виходить. Просто повертаючи модель молекули у просторі, не можна домогтися різної будови.
Розглянемо пропан. Розглядається таке явище, як вигини ланцюга. Ординарні зв’язки забезпечують вільне обертання атомів Карбону один відносно одного:
СН3 – СН2 – СН3       СН3 – СН2
                                               ‌
                                               СН3
Згинаючи карбоновий ланцюг, нічого нового не одержимо (можна провести аналогію з намистом)
Розглянемо будову бутану.
Робота з електронним підручником «Органічна хімія» § 3
2.    Назви ізомерів
Щоб дати назву ізомеру треба:
- Виділити ланцюг з найбільшою кількістю атомів Карбону – головний ланцюг, порахувати в ньому кількість атомів Карбону; відповідна назва вуглеводню буде основою назви ізомеру;
- Визначити, до якого за рахунком атома Карбону прикріплений замісник. Це значення буде записане цифрою на початку назви;
- Визначити назву замісника за числом атома Карбону в ньому

                                                                                  
В головному ланцюгу чотири атоми Карбону, отже, кінець назви – бутан. До другого атома Карбону прикріплений замісник (в ньому один атом Карбону), таким чином, назва цієї сполуки –
2-метилбутан.
Нумерацію атомів Карбону потрібно починати з того кінця, до якого ближче розгалуження.
Головний ланцюг не обов’язково прямий, можливий вигин головного ланцюга.
Замісник не може бути прикріплений до кінця ланцюга, це буде тільки загин ланцюга.
3.    Складання структурних формул речовин за їхніми назвами
Розповідь учителя
Складемо структурну формулу речовини з назвою 2,3-диметилпентан. Закінчення назви – пентан, отже, в головному ланцюгу 5 атомів Карбону:
С – С – С – С – С
Частка ди вказує, що в молекулі є два замісники (в даному випадку це метил СН3) біля другого і третього атомів Карбону. Структурна формула:
СН3 – СН – СН – СН2 – СН3
           ‌‌‌׀         ׀
           СН3   СН3
V. Закріплення і узагальнення знань
Бесіда
1.    Дайте визначення ізомерів.
2.    У чому полягає причина ізомерії?
Завдання
1.    Скласти формули речовин: 2,2-диметилбутан, 3,3,4-триметилгексан, 3-етил-2-метил-4-пропілгептан.
2.    Гра «Атракціон». Пропонується молекулярна формула речовини складу С7Н16. Переможе той, хто складе найбільшу кількість структурних формул цієї речовини та дасть їм назви за сучасною номенклатурою.
VІ. Домашнє завдання
§ 1(с. 5-6)
Завдання:
1.    Напишіть структурні формули 2,4,4-триметилгексану, 2,2-диметилпропану, 2,2,3-триметилпентану (початковий та середній рівень);
2.    Складіть структурні формули всіх ізомерів складу С6Н14. Назвіть ізомери.
VІІ. Підсумок уроку

Немає коментарів:

Дописати коментар